6 september 2017

Tystnadsställen


Min förtjusning för gamla notböcker pågår sen lång tid tillbaka. Jag har flera stycken och helt plötsligt så läser jag i en gammal Öfvningsbok för piano som just nu sitter uppslagen på mitt staffli i sovrummet.

... tidrymden jemte sin musik innehåller icke blott toner, utan äfven små tystnadsställen af viss bestämd tidslängd...

Tystnadsställen, visst är det fint? Efter att ha tänkt på ordet en stund så anar jag att tystnadsställen är viktiga. Kanske viktigare än vi tror. För det är i pauserna vi kan höra det osagda. Det är där vi kan vila en sekund eller två, mellan orden, musiken, bruset som omger oss.


Tystnadsställen. Jag sparar det ordet.

Önskar alla mina vänner ett tystnadsställe idag.

11 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Tystnadsställen behöver vi nog alla!

Meta sa...

Det finns många ord man inte riktigt vet innebörden i men bra att det löser sig. En sån paus skadar ju inte att det blir.
Ha nu en bra mitt i veckan
Kram Meta

Vardag och flärd sa...

Vilket fint ord! Jag behöver ofta tystnadsställen, efter en hektisk dag på jobbet njuter jag av tystnaden i bilen hem, ingen radio. Efter en stimmig dag med barnbarnen vill jag sitta ner utan tv, ja, det finns många tillfällen då jag vill ha tystnad och vila öronen. Ikväll tar jag ett tystnadsställe!
Ha det fint!
Kramar Eva

MirandaMaräng sa...

Vilket härligt ord. . .Tystnadsställen. . . det skulle alla behöva ha! Så nu tänker jag också skapa ett eget
Tystnadsställe i ett eget litet hörn!
Trevlig Helg
Kram

Lena sa...

Jaaa, älskar tystnadsställen! Behövs verkligen i dagens mediabrus, trafik och buller! Älskar att komma så långt ut i skogen att inte ens trafiken hörs på avstånd!
Må så gott! Kram Lena

Hanna sa...

Vad fint det låter med ett tystnadställe. Jag vet precis var jag har mitt. Nere vid stångån, på en brygga. Där brukar jag njuta av lugnet och filosofera.

Maggan sa...

Tystnadsställe vilket fint ord, det har jag i min barndomsskog där kan man vandra ostört med sina tankar och endast lyssna på vinden.
Ha det gott/Margareta

lisashus sa...

Vilket fint uttryck för en paus bland nottecknen och så tänkvärt också! Ja, pauser är viktiga både i musiken och i livsflödet. Tänker på alla sköna pauser jag haft på mitt älskade torp genom åren. Så läkande! I min kör försöker jag förklara att energin måste fortsätta genom pausen, så att inte flödet stoppar upp. I musiken måste det alltid finnas puls och energi även i pauserna.
Man kan ju fundera över hur vi använder just tystnaden i livet också.
Oj, så filosofiskt detta blev! 😊
Ha en skön fredag!
Kram
Lisa

Agneta Tellander sa...

Mycket bra ord! Fler borde ha tystnadsställen tycker jag. Nyttigt att vara tyst och njuta av tystnaden , gör jag ofta. Önskar bara att den fanns helt som förr innan tinnitusen tog över. Jag spar ordet som du🌼🌳 kram

Mycket annat & lite betong sa...

Vilket bra ord!
Det är nog ett sådant vi har ute på tomten. Många som hälsar på hos oss säger just att så tyst det är här.
Vilken perfekt och snygg bricka du hittade till bordsunderredet!

Kram Agneta

Villa Ryttarängen sa...

Underbart! Kraaam Pia