15 april 2016

Enklaste och godaste Italienska lantbrödet


Man ska ju vara försiktig med vitt bröd men ibland blir jag så sugen på detta Italienska lantbröd... enklare att baka finns inte! Och inte godare heller! Har bloggat om receptet minst en gång tidigare men det tål att visas igen. Varsågoda...

Italienskt lantbröd
25 gr jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
3/4 msk salt (jag minskar till 0,5 msk numera)
1,4 l vetemjöl

Lös jästen i vattnet, tillsätt salt, olivolja och så mjölet i omgångar. Jag kör med degkrokar på elvispen några minuter tills degen känns lagom. Stjälp ut direkt på bänken och knåda lätt, gör två längder som vrids och läggs på plåt under duk. Jäs minst en timme och grädda i 250 grader i ca 20 minuter. Jag slänger in 1 dl vatten i botten på ugnen när jag sätter in plåten. Det gör knaprigare yta.


Eftersom man bakar ut direkt och bara jäser en gång så passar det mig som gillar när det är enkelt och går fort och lätt.


Om ni provar detta i helgen med ost, oliver och kanske ett glas rött... räkna då med en strykande åtgång. Och om det mot förmodan blir något över så är det lika gott att rosta dagen efter!

Så här ser resultatet ut av gårdagens skogstur. Den slutade till sist vid kommunens ristipp där det bästa materialet fanns.


 Vad det blir får ni se inom kort. Hoppas det lyckas bara!

Min dator börjar uppföra sig konstigt igen och eftersom den är gammal så måste jag nog se sanningen i vitögat och köpa en ny. Ifall jag försvinner ett tag så vet ni varför. Just nu morrar den för fullt!

Ha en fin vårhelg, hoppas att solen visar sig!

18 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag känner nästan doften av nybakat ända hit. Pinnkonst är alltid spännande. Kraaam Pia

Huset bakom lindarna sa...

Tack för att du delar med dej till en som älskar att baka men inte gjort det på länge. Du inspirerar alltid till något när man tittar in här. Jag som inte haft lust till bloggande alls men så kikar jag in och ser din glädje!
Nu gör du mej riktigt nyfiken på vad det kommer att bli av ditt "risfynd"!
Kram/Finas mammis

MårsArt sa...

Tack för receptet. Det ska bakas i helgen. Skönt med nystädad balkong. Min får vänta ett tag ännu. Jag törs inte lossa på spännbanden runt mina möbler om det börjar blåååsa. Vill ju inte hämta dem hos grannen... Jaha, du har smittats av rosa liksom jag. Färgen smyger sig in här också. Det blir säkert trevligt med rosa tema på din balkong. Pinnarna... jag har en massa idéer om vad det ska bli...Runt en stor kruka? Spalje? Balkongskydd? Väntar med spänning...
Kram
Agneta

Meta sa...

Vitt bröd är gott ibland, måste tillåta sig det åxå. Skulle kanske testa med lite ramslök i har ju hittat massor utanför staketet på kolonin. lycka kan jag säga. Nu väntar jag med spänning på vad du ska göra.
Ha det gott och njut fredagen.
Kram Meta

Vform sa...

TACK! Jag är på väg till affären för att helghandla ... då blir det att köpa jäst! Allt annat finns väl i skåpet!
Önskar jag kunde baka annat också, men då brukar det för det mesta bli något sött till kaffet!
Spännande att se din krans, du är så duktig på sånt!
Ha nu en fin helg!
Kram ♥

Erikslundsliv sa...

Oj, nu blev jag sugen på att baka ditt goda bröd! Ser underbart gott ut, tack för receptet!
Spännande att få se vad du ska göra för fint av kvistarna!
Ha en trevlig helg!
Kramar, Ann

Ezter sa...

Mums, vad gott det ser ut!

Patricia Merella sa...

delicious..thanks for sharing the recipe!
Have a nice day,Patricia

lisashus sa...

Det brödet ser verkligen jättegott ut! Det vattnas i munnen, och enkelt och snabbt - perfekt! Tusen tack för receptet!

Oj, så många pinnar! Det ska bli jättespännande att se vad du har tänkt här!

Ja, gamla datorer är inget vidare! Himla trist när den inte fungerar som den ska! Min börjar också bli till åren säkert, den är ibland så långsam och knäpp, så man kan bli galen. En dator verkar ju vara gammal redan efter 3 år och min har redan blivit 5 år! Köp-slit-och-släng med andra ord!

Ha en fin fredag!
Kram
Lisa

Snäckskalsdalen. sa...

Solstrimmor har plockat pinnar.....då är det definitivt nåt på gång, bara så nyfiken på vad! Något fint så klart för det brukar det bli!
Gott bröd också. Jag äter heller inte mycket bröd, men hembakt äter jag så klart och det här var ett bra recept och fastän det är italienskt är det salt i, det blir så mycket godare med lite salt i. När jag gör vitt bröd, så har jag i 1 dl linfrö eller liknande numera, bara för att jag ska få bättre samvete när jag äter det! Men ett sånt här bröd som ditt, det ska vara som det är och så vackra dom blev också!
Kramar

Isas Trädgård sa...

Åhh så gott det ser ut ! Saknar just sånt här bröd mest sen jag blev glutenallergiker.
Ha det så gott och hoppas den morrande skärper till sig !
Kram/Isa

Blommiga Rutan sa...

Åhhhh,det där brödet är jättegott! Länge sedan jag bakade det, nu blir det nog av. Säger som dig, gillar när det är enkelt och går snabbt. Tack för tipset om vatten i ugnen, så har jag aldrig gjort, extra gott med knaprigare yta, kan jag tänka.

Önskar dig en skön helg
Kramar Anncathrine

Vardag och flärd sa...

Jag har gjort brödet tidigare när du skrev om det, bra att du visar igen så jag blir påmind!
Är så nyfiken på ditt pinnprojekt, pinnarna är så fina med sina olika färger.
Ha en fin helg, vännen!
Kramar Eva

Erikslundsliv sa...

Nu har jag bakat ditt goda bröd och ätit det med tapas och rött vin! Mums!
Tack igen för ett toppenrecept som ju också var lättbakat!
Kramar, Ann

House and Garden by Bia sa...

jag äter vitt bröd ibland...köpte faktiskt italienskt lantbröd i torsdags !!
Tyvärr bakar jag sällan,men på Ica Maxi har dom alltid nybakat bröd...så ibland köper vi det där...
Hoppas din helg blir bra !!
Kram bia

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ojj nei Guri , nå ble jeg så nyskjerrig på hva du skal lage av de pinnene du fant , håper ikke dataen knekker sammen før du får vist oss det ! Ny data må vel til en gang i blant , dessverre. Landbrødet ser godt ut namm ! Fin lørdag til deg ! Klem

Jord under naglarna sa...

Mmm, känner nästan doften av nybakat hit!

Jag tänker ju direkt på sticklingar när jag ser ditt risknippe, men det är ju antagligen något annat påhittigt! :)

Agneta Tellander sa...

Ser gott ut och är gott! Har ju fått smaka det goda brödet . På tal om bin och humlor så har jag varken hört heller sett några. Då bor jag ju ändå mitt i naturen i min stuga så här års. Väldigt olycksbådande😠. Fin blev din soffa också tycker jag. Antar du njuter balkongliv nu dessa varma dagar. Själv badar jag oavbrutet. 22 grader i vattnet igår och lyssnar till gök och lövsångare. Ljuvligt , men det går för fort. Allt blommar samtidigt tyvärr. Kram