5 juli 2015

Lavendellycka... och tappad sug


Visst är det nåt extra med en blommande lavendel? Och försöker man få till en medelhavsträdgård på sin trånga balkong så är ju en sån ett måste. Formen på blommorna och färgen...


... är helt underbar. Men allvarligt talat... doften. Jag har svårt för lavendeldoften. Tycker mest det luktar däven gammal parfym. Lite dammigt på nåt vis. Är jag ensam? Men vacker är den och jag vill inte vara utan min planta... men det räcker med en för min del!

Sen måste jag meddela att min 5:2-diet har spårat ur. Beräknas inte återupptas inom överskådlig framtid heller. Orsak... främst den tappade sugen. Synd på de två minuskilona som raskt blev plus igen. Suck...

Önskar er en trevlig ny vecka.

13 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, din eldkrona, så fin den är, man blir glad av färgen. Det var allt ett ovanligt fint exemplar du fick!
Lavendel, jaaa, jo, jag tycker nog lite som du. Det får vara i lagom doser, t ex när man går förbi en och man stryker med benet mot den och det kommer en dust i luften, det är trevligt, men annars har det kanske blivit lite föööör mycket lavendel senaste åren, det är doftpåsar och ljus och jag vet inte allt.
Strunta i dieten, njut av livet, jag tror inte alls det är någon fara med dig. Kanske kan du plocka in lite mer fibrer (bort med så mycket vitt som möjligt) i maten, mer bönor och baljväxter och mindre av alla animalier, då blir man mättare och äter mindre av bara farten. Bara ett litet förslag!
Du har i alla fall en jättefin balkong men lilla Maja tar priset!
Kramar

Unknown sa...

Håller med dig fullt ut, jag gillar blomman men inte ''doften''.. Gillar den inte alls, faktiskt.

/Therese

MårsArt sa...

Håller med dig om både lavendeldoften och dieten...
Trots det så har jag TVÅ lavendelplantor på min balkong.
Och dieten...ner fem kilo och upp två...skyller på jordgubbsfrossandet med tillbehör!
Kram
Agneta

Vardag och flärd sa...

Jag är inte heller förtjust i lavendeldoften men vågar knappt säga det eftersom det sägs att den är ... underbar.
Beträffande din diet så kanske det bara var fel tillfälle, du kan ju försöka en annan gång.
Ha en fin vecka!
Kramar Eva

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Å jeg synes at de dufter godt og jeg , men fargen den er aldeles nydelig . Ja du , den dietten , hmm det var ikke lenge den varte her heller dessverre . Må finne en ny kanskje.... Fin ny uke til deg ! Klem

Helena sa...

Jag förstår precis vad du menar med lavendeldoft. Älskar lavendel och stäppsalvia just för deras lila blommors skull. Men i sanningens namn har det tagit mig lång tid att uppskatta doften. Idag älskar jag den. Vet inte riktigt vad det beror på... Ibland tänker jag att doftsinnet ändras med åren eller så har det med doftminnet att göra... Men vackra är de! Kram

Rosor och ruiner sa...

Jag gillar doften, men jag minns att min mamma inte gjorde det, och jag trodde hon var ensam om det, men det finns tydligen fler, ser jag här i kommentarsfältet ;)
Ja, visst tappar man sugen ibland, och jag gick ju också upp när jag slutade med 5;2... så därför vågar jag inte börja igen. Det är ett gissel det där med vikten, och svårare blir det ju äldre man blir, så är det nog bara. Men det finns ju såå mycket gott!

Kram Gunilla

lisashus sa...

Så vacker din lavendel är! Min har lagt av helt, tror den fick för mycket vatten nu under hettan som var. Jag tycker dock att den doftar härligt, men det är ju en smaksak.

Ingen höjdare att börja en diet under sommaren! Du ska se att du kommer igen till hösten. Jag tillåter mej att fuska lite över sommaren, det är svårt att hålla sina dagar när det är så mycket som händer, med bjudningar och annat. Men jag kommer igen.
Kramar
Lisa

Villa Ryttarängen sa...

vad fin den är, din lavendel. Jag gillar doften också fast jag är väl lite knäpp. 5.2 dieten skulle jag nog aldrig fixa. Jag har tappat suget jag med äter tokigheter som jag mår dåligt av bara för att det är så gott. Måste skärpa mig så jag inte får tillbaks psoriasisen. Du får cykla lite mer istället Eva-Mari så tänker jag när jag tar mina promenader eller cykelturer. Kraaaam Pia

Erikslundsliv sa...

På sommaren ska vi njuta av goda saker och dieter får man skjuta upp till höst och vinter. Det finns ju i och för sig mycket gott grönt att äta nu men man vill ju också ha paj och glass ibland, eller hur? Det blir för trist annars!
Kram, Ann

Lena sa...

Vacker lavendel du har. Doften, ja, den riktiga går bra! Den på tvålar och annat är hemsk. Luktar gamla unkna toaletter.....
Ha det gott!
Kram Lena

Meta sa...

Vad fnt och färgrikt du har det på din balkong och visst hör lavendeln till Jag gillar skarpt fjärilslavendeln.
Önskar dig härliga dagar i solen Dieten kan du spara till den tråkiga vintern och förgylla dagen med de försvinnande kilona
Kram Meta

G:a Affären sa...

Man kan väl ta semester ifrån dieter också! Det blir svårt när vänner kommer på besök och det ska bjudas på något. Det är ju så det är på sommaren med fler planerade och spontana besök. Snart nog cyklar du bort de eventuella kilon du lägger till under sommaren.
Lavendeldoften går bra för min del när den är ute, torkad däremot ger den en kvalmig doft.

Kramar /Cia