16 augusti 2013

I luktärtens tid



Jag tycker om att sätta små buketter vid min säng. Några kvistar luktärt står här just nu...


... här på mjölbyrån från Dalvik som är mig så kär och som fungerar utmärkt som sängbord. Varianten av Strindbergs-lampan har tidigare stått i mitt rum på jobbet. Den följde helt sonika med mig hem när jag blev passionär. Och flickan på fotot är... jag!


Nu är det luktärtens tid på min balkong. Doften är nästan bedövande och jag har ännu mindre utrymme att röra mig på.

Balkongen har varit en fantastisk oas för mig denna sommar. Men... regnet som äntligen kommit har inte varit snällt mot mina balkonglådor, särskilt för petuniorna som nu är sladdriga, kletiga och ynkliga. Suck. Jag hade tänkt visa överdådet. Nu är det försent. För de kan aldrig repa sig tillräckligt igen... eller?

Tack för alla fina kommentarer om mina lönnäsor på tråd, jag hoppas ni letar på några klasar och trär er en egen rad! Ett alldeles lagom pyssel för barn är det också.

En härlig helg önskar jag er alla. Hoppas ni har några luktärter att dofta på!

20 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Din lampa är så fin!
Härligt att du kunnat glädjas åt balkongen i sommar, säkert kan du njuta av den ett bra tag till. Jag njuter av sensommaren och ser fram emot en underbar höst, det är min tid.
Ha en fin helg!
Kram Eva

Ezter sa...

Hoppas dina blommor repar sig igen! Mina Fairy-rosor är jordfärgade nu efter regnet!
Jag såg massor av lönnäsor igår när jag gick med Yngstas hund. Men jag plockade inga. Dock tänkte jag på dig :)

lisashus sa...

Så fint med luktärtorna vid sängen och den gamla mjölbyrån är ljuvlig! Vilken liten, söt rundkindad tös på bilden!:)

Mina luktärtor hade väldans bråttom i år, men jag frösådde dem nog för tidigt, eller så väntade våren alldeles för länge, för sen fick de fart när det väl blev varm, så de är redan utblommade!
Dina är jättevackra och vilken härlig blå färg!
Himla trist med regnandet på dina balkongblommor, men jag kan tro att du har haft glädje av din balkong! En sån kommer jag också att få - en jättestor! :)

Hoppas att vi snart får flera soliga dagar som igår, det var helt ljuvligt!
Ha en skön och fin helg!
Kramar
Lisa

Huset bakom lindarna sa...

Så fint med en lite bukett på ditt sängbord! Jag brukar också ställa en liten bukett där, men nu var det ett tag sedan, får göra det nu när jag har städat klart inför helgen. Du inspirerade mej. På tal om petunior så har jag sprungit med mina krukor in och ut från brygghuset för att rädda dem från regnet. Förstår att det inte är lätt att rädda dem från balkongen. Så underbara dina luktärter är, jag har ingen tur med mina i år. Kram/Finas mamm9s

Felix sa...

Så vackert med luktärter både på balkongen och på sängbyrån! Jag kan tänka mig att det är en ljuvlig doft. Tyvärr brukar jag ha svårt att få luktärterna att trivas, så jag får nöja mig med min rosenvial som blommar utan doft.

Sensommarhälsningar
Elisabet

Villa Ryttarängen sa...

Fint och ljuvligt med luktärter. Jag har ingen tur alls med dom fast jag klarar mig väl ändå. Vad fint sängbord du har. Kraaam Pia

Rosor och ruiner sa...

Nej tyvärr har jag inga luktärter att njuta av... Är ju så dålig på att så sommarblommor så då får man stå sitt kast...
Mina petunior ser hemska ut, de har blivit så rangliga så jag skall nog snart byta ut dem mot lite höstfägring.
Ha det gott- kram Gunilla

Anonym sa...

Mina luktärter blev det inte mycket av. Det var andra blommor som tog över i pallkragen.
Önskar dig en skön helg
Kram
AC

Rosa i huset i vitt sa...

Så fint på byrån ...jag sådde luktärtor men glömde bort art vattna så det bidde inga
ha en trevlig helg
kram Rosa

Ninnis sa...

Så underbart...känner doften ändå hit...;)
Ha det bäst !

Kram Ninni

Lena sa...

Underbart med luktärter!!!
Tyvärr har mina redan blommat över.
Ha en riktigt skön helg!
Kram Lena

Snäckskalsdalen. sa...

Ikappläst!
Virginia och Oscar var ju hur söta som helst för att inte tala om lönnäsorna. Det var en fin idé och skirt och vackert blev det. Jag får åka nånstans och se om jag hittar lönn för häromkring växer det inte så mycket av den vara. Jag tycker väldigt mycket om att plocka från naturen och ta med in, så det var en ny idé.

En luktärta har kommit här, jag var lite sen med dom så det är kanske inte mer att vänta om det inte blir varmt igen. Den var strimmig i violett och vitt och luktade förödande gott.

Du är så söt som flicka! Ja, det är du säkert nu också....

Agneta kram

Eleonora sa...

Luktärter hade jag tänkt sätta i juni men av någon anledning flög det bort ur mitt huvud så nu står jag här utan denna ljuva prakt. Det MÅSTE bli av nästa sommar. Lycklig är du som fick ärtan i jorden.

Fin lampa ser jag också hos dig. Har du kanske genomfört vad du hade i tankarna ang. din bostad?

Ser fram emot att träffas, kanske kan det bli i september? Sköt om dig du fina och kram får du från
Eleonora

Jennie Bergius sa...

Luktärt är så himla fint! Och så vackert du har det. Söta flickan på fotot :)
<3 Jennie

Steekjes en Stygn sa...

Så fint med en bukett luktärter på din söta byrå. Här blev det inte mycket av dem i år och dem har blommat över för länge sen i den värme vi hade (och har än).
Söt flicka på byrån.
He en fin helg.
Anje

A House With A View sa...

Oj så vackert! Jättefin tapet! Och suck... vackert sängbord, vill ha... Och lampan - jisses så fin!!! Vackert med luktärten som pricken över i:et!! Tack för fin inspo!

Kraaaaaaam aka

Rose Garden Malevik sa...

men å va fint med luktärtorna p ådet slitna... Me Like :)
å missa nu inte...

BLOGGPARTYT fortsätter...

redan 60 fina bloggar med.
VÄLKOMMEN
Håkan

Anonym sa...

Petunior ska man helst ha under tak. De och pelargonerna avskyr vatten ovanifrån. Man kan ju undra hur de växer i det fria...

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så nydelig foto av Erteblomsten på deitt vakkre nattbord ! Erteblomster er det nydeligste jeg vet , og så godt de lukter !!! Klem

G:a Affären sa...

Den mjölbyrån har jag beundrat tidigare, den är verkligen charmig! Fint och praktiskt med lampan till också. Undrar om du är dig lik från fotografiet, det får jag ju snart veta!
Ljuvligt att få somna med luktärtor nära näsan. Jag glömde bort att så dem i år, hur man nu kan glömma något som annars är en tradition.

Kramar
Cia