5 juli 2013

Liljekonvaljekronan i hallen


Oj, så många som undrade vad jag skulle göra med liljekonvaljebladen! Jo, jag hängde dem upp och ner i ljuskronan. Enkelt och effektfullt. Inte min egen idé... jag härmade dotter Å, som så fort bladen kommer på våren gör likadant i sin. När de torkar blir de ljusare och spröda, nästan ännu finare!


Sängskåpet köpte jag på Blocket, brunt och fult, för liten peng. Målade det ljusgrått, skavde lite här och där och bytte beslag till en dragring. Jag tog bort bakstycket och kunde låta den klumpiga elkontakten som sitter bakom försvinna in liksom laddningscentralen till min bärbara telefon. Den nötta älskade gamla pinnstolen har jag haft i många år.


Jag gillar ju det slitna och nötta... ibland får man hjälpa till att ge sakerna några extra år på nacken!


En lampfot från Myrorna blev också ny med lite färg och ett svartvitt Leksandsband.


Och så den kära rosentavlan, naivt målad av en okänd Ruth på 30-talet. Den har också funnits i min ägo länge och jag är så förtjust i målningar utan ramar.


Ja, så här såg det ut innan. Grått och trist, riktigt deprimerande! Som ni ser så fick jag låna en hög stege till slut vilket underlättade rejält.

Då är stora hallen klar. Jag har en liten hall som också är klar men den visar jag en annan gång. För nu har jag redan gett mig i kast med fula svarta väggen i vardagsrummet. Där jag hade tänkt jag skulle tuffa till mig lite... men, neeej... det blir det vanliga ljusa. Jag tror det vinner i längden hemma hos mig!

Sköt om er och må gott i sommaren.

Önskar jag hade en bättre kamera! Det är nästa omöjligt att få till hyggliga bilder inomhus när man envisas att fota utan blixt.

17 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Jag har varit så nyfiken på liljekonvaljbladen och måste säga att jag tycker det var jättefint! Så skirt och enkelt och vackert!
För övrigt har du det så fint och jag är så glad för din skull, det verkar som du mår riktigt bra.
Ha en särdeles fin helg!
Kramar Eva

Meta sa...

det var ju ett fint tips med liljekonvaljbladen. det är så kul att byta pynt lite här och där över årstid.
Vad duktig du är med penseln, skåpet blev ju jättefint.
ha en underbar fredag! Här får jag Borlänge besök.
kram Meta

Ezter sa...

Du kan verkligen få till det! Kan du komma hit och inspirera mig ;) ?

Lena sa...

Vad vackert med konvaljebladen!!
Du är fantastiskt duktig på att få till snygga lösningar!
Ha nu en skön helg!
Kram Lena

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin och rolig tradition att göra en liljekonvaljbladskrona och jag kan tänka mig att dom i torkat tillstånd blir jättefina!

Du grejar och gör så fint, energi har du gott om, det låter så härligt.

Agneta kram

Steekjes en Stygn sa...

Vad fint det blev med liljekonvaljen blad. Dem harven så vacker färg som passar fantastisk till det ljusa. Skåpet blev så bra. Du är verkligen duktig. Bra att ta bort baksidan och gömma sladderna för oj vad tråkigt det är med alla sladdar man måste ha till allt.
Ha en fin dag
Anje

G:a Affären sa...

Det blev fint med liljekonvaljbladen och lite gröna inslag i hallen, jag måste nog pröva att torka lite blad.
Sängskåpet blir jag imponerad av, så fint målat och det nötta ser "äkta" ut. Fin stämning med vackra pinnstolen till och rostavlan.
Oj så du fixar i ditt nya hem, jag tor och hoppas du trivs riktigt bra!
Varm kram
Cia

Huset bakom lindarna sa...

Du är så pysslig och duktig! Här har jag min stora trädgård som kräver hjälp varenda dag. Får inte mycket annat gjort! Som man bäddar får man ligga! Liljekonvaljbladen är jättevackra där i din ljuskrona, jag får nog också testa det! Ha en fin helg! Kram Finas mammis

lisashus sa...

Åh, så fint med konvaljbladen! Lite åt "Ernst-hållet" och sååå vackert och enkelt!

Din hall är jättefin och ser verkligen inbjudande ut!

Jo du, nu blir jag lite som du - det blir lägenhet i byn. Så bekvämt och bra, och så torpet på ännu närmare håll! Härlig utsikt och jättebalkong och flyttkartongerna har jag sparat alla 70 (!) i boden!
Tanken var ju hela tiden att skaffa något eget, och det är en bostadsrätt rätt och slätt! Så skönt!
Kramar
Lisa

Skaparglädje sa...

På blocket kan man handla billigt.

Avslutat konto sa...

God Morgon vännen!

Åh så sött med bladen. Jag trodde du skulle göra en krans av dem.... Men det kanske är nästa projekt? Ska kanske prova här om de blir fina även torkade. Min mamma hade liljekonvaljer i sin brudbukett och den fanns kvar tills för några år sedan då hon rensade i en flytt från sitt hus, jättefin.

Rosentavlan är jättesöt också! Jag letar såna motiv till vårt sovrum som ska bli rosor överallt... men det är svårt att hitta de där som inte känns nyproducerade.

Sängskåpet var kalas, det blev jättefint! Tänk vad lite färg kan göra.. och lite avskrubbning av färg! :O)

Ha en fin dag kära du!
Det är så härligt att se att du har det bra!

Kramar Linnea

Eleonora sa...

Söta du,
Tack för din titt hos mig på balkongen. Där är trivsamt må du tro men helst skulle jag vilja ha ändå mer blommor. Men hoppas på att alla mina gamla Pelargoner ska börja blomma snart - dom har i alla fall växt till sig en hel del.

Så fint du har gjort i hallen. Tur att du fick tag på en lång stege. Litet oroväckande tyckte jag det lät med en pall uppepå bordet, som du skulle klättra upp till och balansera med målarpenseln. Skönt att detta är löst!

Jag beundrar din otroliga passion och verksamhet för att åter igen skapa dig ett varmt och fint hem. Du är otroligt duktig och du ska bara veta vad jag beundrar dig. Hoppas få se allt det fina när vi strålar samman nästa gång.

Ha det skönt på balkongen/ på dina rundor kring sjön/ och med alla dina goa väninnor.

Stora kramen får du från
Eleonora

Livsnjutaren sa...

Vännen! Så fint du har fått det i ditt nya hem. både inomhus och utomhus. Balkongen som svämmar över av blommor...:-) Sängskåpet blev så bra. Vad duktig du är. Idén med bladen var fantastisk. SÅ fint! Nu är jag tillbaka i bloggvärlden efter ett skönt sommarlov. Vi hörs och ses! Kramis

Birgitta sa...

Så fint och så enkelt med liljekonvaljblad, verkligen snyggt. Vilken bra idé. Ditt sängskåp blev ju verkligen lyckat, visst är det kul när man förändrar något trist till något så snyggt.

Förstår att du har fullt upp att få din stil på lägenheten. Får väl titta in någon gång och se resultatet.

Så trevligt det var i torsdags, kul att det blev av.

Kramar och ha det gott, Birgitta

Melody and M.E sa...

Här är en till som funderat över liljekonvaljbladen! Så fint! Nu har jag ju inga sådan blad, men det växer i grannens trädgård så jag får väl gå och fråga snällt om jag får plocka några! Tack för att du delar med dig av den fina idén som jag aldrig tidigare stött på!
Soliga kramar
M.E

Anonym sa...

Oj! vad mysigt det blev, vackert med liljekonvaljbladen. Väntar med spänning att se rumsväggen. Gladast blev jag nog över stegen du lånat, så det inte blir någon olycka. Kram o ha det så bra. Lizbeth.

Huntertanten sa...

Så vacker krona!!! Och vad fint du skapar omkring dig. Visst ger det energi när man väl kommer igång! Här öser regnet ner idag och det blir tända ljus och enbart drömmar om inredning...kram Nina